Ένα παλιό, αλλά ποτέ ξεχασμένο σχέδιο επιστρέφει δυναμικά στο προσκήνιο, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στα Βόρεια Προάστια. Πρόκειται για την ενεργοποίηση της πρόβλεψης για πλευρικά διόδια στους κόμβους της Βαρυμπόπης και του Αγίου Στεφάνου, όπως προβλέπει η σύμβαση της «Νέας Οδού» από το 2007.
Τι προβλέπει η σύμβαση – Γιατί επανέρχεται τώρα
Η σύμβαση του 2007 δίνει στον παραχωρησιούχο το δικαίωμα τοποθέτησης διοδίων στους εν λόγω κόμβους. Αν και η εφαρμογή της είχε "παγώσει", παραμένει νομικά ενεργή. Το θέμα επανέρχεται λόγω:
- Ανάγκης για άμεση συντήρηση της γέφυρας Βαρυμπόπης
- Πίεσης από τον παραχωρησιούχο
- Δηλώσεων κυβερνητικών στελεχών
Οι επιπτώσεις για την τοπική κοινωνία
Ο δήμαρχος Κηφισιάς ανέφερε ότι η εφαρμογή του μέτρου θα είχε σοβαρές επιπτώσεις, όπως:
- Μείωση έως 8% στον κύκλο εργασιών των τοπικών επιχειρήσεων
- Πτώση 19% στην αξία των ακινήτων
- Απώλεια 3% του τοπικού ΑΕΠ
- Αύξηση της κυκλοφορίας έως 30% σε μη κατάλληλους δρόμους
Οι κάτοικοι ενδέχεται να πληρώνουν έως και 100€ τον μήνα για μετακινήσεις από και προς τα σπίτια τους.
Οικονομική πίεση και ρήτρες
Η μη εφαρμογή της πρόβλεψης μπορεί να κοστίζει στο Δημόσιο πάνω από 130 εκατ. ευρώ ετησίως λόγω ρητρών και αποζημιώσεων. Ο παραχωρησιούχος ζητά είτε εφαρμογή είτε επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας.
Κυβερνητικά σενάρια και επόμενα βήματα
Το Υπουργείο Υποδομών εξετάζει:
- Διαβούλευση με τοπικούς φορείς
- Μερική εφαρμογή με εγκατάσταση σταθμών χωρίς άμεση λειτουργία
- Εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης