Μπορεί να ηχεί εξωφρενικό, αλλά στην κυριολεξία κάτω από τα... πόδια των Αθηναίων 7 νέοι σταθμοί του μετρό είναι πανέτοιμοι να λειτουργήσουν, ωστόσο λόγω του σκανδάλου της Siemens είναι άγνωστο ακόμη πότε θα παραδοθούν στο επιβατικό κοινό. Την... απίστευτη αυτή είδηση επιβεβαίωσαν στην «Κ» τόσο ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Χρ. Τσίτουρας όσο και ο ομόλογός του της Εταιρείας Λειτουργίας του Μετρό (ΑΜΕΛ) κ. Σαρ. Μιχαλόπουλος. Αμφότεροι, μάλιστα, δήλωσαν αδυναμία να προβλέψουν πότε ακριβώς θα ξεμπλοκαριστεί η σχετική σύμβαση με τη Siemens, χωρίς τη συνδρομή της οποίας οι συρμοί του μετρό είναι ανέφικτο να φτάσουν στο Ελληνικό και το Χαϊδάρι, δηλαδή τις δύο νέες επεκτάσεις των υφιστάμενων γραμμών που είναι έτοιμες προς χρήση. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Μέχρι τον προσεχή Ιούνιο, η Αττικό Μετρό είχε δεσμευθεί ότι θα παραδώσει στους επιβάτες επτά νέους σταθμούς και συγκεκριμένα στο Περιστέρι, στην Ανθούπολη, στο Χαϊδάρι (γραμμή 1), στην Ηλιούπολη, στον Αλιμο, στην Αργυρούπολη και στο Ελληνικό (γραμμή 2). Οι σταθμοί αυτοί, όπως και τα τούνελ που οδηγούν στις νέες πλατφόρμες, είναι σήμερα πανέτοιμοι. Ωστόσο λόγω της μη ανανέωσης (από το 2008) της σχετικής σύμβασης με τη Siemens, που έχει την ευθύνη εγκατάστασης του συστήματος σηματοδότησης (Signaling) στους συρμούς και τους σταθμούς, παραμένουν ανενεργοί.
Οπως εξήγησε στην «Κ» ο κ. Τσίτουρας, η Siemens είχε εξ αρχής αναλάβει το έργο να τοποθετεί σε όλα τα βαγόνια και τις πλατφόρμες το σύστημα των «σινιάλων» που επικοινωνούν αυτομάτως με το κέντρο του μετρό για την ασφαλή κίνηση των συρμών και την άφιξή τους στους σταθμούς. Η άρνηση ωστόσο της ελληνικής πλευράς αφ' ότου ξέσπασε το σκάνδαλο το 2008 (αρχικώς του κ. Γ. Σουφλιά και κατόπιν του κ. Δημ. Ρέππα) να υπογράψει την επέκταση της σύμβασης έχει επί της ουσίας παγώσει όλο το έργο. Με συνέπεια, οι νέοι συρμοί που κατασκευάζονται στην Κορέα να έχουν ήδη ολοκληρωθεί χωρίς να έχει εγκατασταθεί το συγκεκριμένο σύστημα, ενώ ακόμη και σήμερα να λυνόταν το πρόβλημα, λόγω των πολύμηνων δοκιμών που χρειάζονται, δεν είναι πια εφικτό τα νέα τρένα και οι επτά σταθμοί να λειτουργήσουν πριν από το 2012!
Καμία εναλλακτική
Η τραγική ειρωνεία είναι πως η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών δεν έχει επί της ουσίας εναλλακτική λύση, δεδομένου ότι το σύστημα «σηματοδότησης» άλλων εταιρειών δεν είναι συμβατό με αυτό που έχει ήδη εγκαταστήσει η Siemens στους παλιότερους σταθμούς. Με συνέπεια, η ελληνική πλευρά να είναι εξαναγκασμένη να βρει κάποια στιγμή λύση με τη γερμανική εταιρεία. Οπως παραδέχθηκε στην «Κ» ο κ. Τσίτουρας, «επί της ουσίας το μετρό είναι αιχμάλωτο της Siemens, και γι' αυτό» όπως είπε «η πολιτική ηγεσία θα πρέπει επιτέλους να προτάξει το δημόσιο συμφέρον και να βρει μια λύση με την εταιρεία». Ο δε ομόλογός του κ. Μιχαλόπουλος απλά... «υπενθύμισε» ότι με τους επτά καινούργιους σταθμούς θα μπορούσαν από τον Ιούνιο να εξυπηρετούνται ημερησίως 150.000 νέοι επιβάτες με συνέπεια να μπαίνουν στο κέντρο 37.000 λιγότερα Ι. Χ.
Η εξεύρευση λύσης με τη Siemens είναι όμως και για έναν επιπλέον λόγο αναπόδραστη εξέλιξη. Αν υποστεί βλάβη το συγκεκριμένο σύστημα μόνον οι δικοί της τεχνικοί μπορούν να την επιδιορθώσουν, χώρια που ένα γενικό μπλακ άουτ στους συρμούς θα μπορούσε, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι, μέχρι και να μεθοδευθεί από τη μητρική εταιρεία εν είδει πίεσης προς την ελληνική πλευρά, αν η Αθήνα εμμείνει στις αγωγές που έχει ασκήσει κατά του γερμανικού κολοσσού.
Αναζητείται η λύση
Η επέκταση της επίμαχης σύμβασης με τη Siemens είναι της τάξεως των 40 εκατ. ευρώ και ο μόνος τρόπος να ξεμπλοκαρισθεί είναι να δώσει το «πράσινο φως» το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο θα απαλλάξει την κυβέρνηση από τυχόν ποινικές ευθύνες που θα επέφερε μια υπογραφή της άνευ δικαστικής κάλυψης. Υποτίθεται ότι τούτο έχει δρομολογηθεί να συμβεί σύντομα. Σε άλλη περίπτωση, όπως έχει υπονοήσει ο κ. Δημ. Ρέππας, και η σύμβαση του μετρό θα ενταχθεί στην προσπάθεια ενός εξωδικαστικού συμβιβασμού τον οποίο επιδιώκει η κυβέρνηση με τη Siemens για τη ζημία που υπέστη από το διεθνές σκάνδαλο.
Είναι αξιοσημείωτο ωστόσο ότι καθώς η Αθήνα μετά το 2008 προτίμησε τη «λύση» της παύσης πληρωμών και όχι τη διεθνή καταγγελία των «ύποπτων» συμβάσεων, πηγές από το Μόναχο θέλουν τη Siemens να αξιώνει από την Ελλάδα ποσό της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ από ανεκπλήρωτες συμβατικές της δεσμεύσεις. Ποσό δηλαδή υπερδιπλάσιο από αυτό που εκτιμάται ότι μπορεί να λάβει ως «αποζημίωση» η χώρα μας από της Siemens. Με τα δεδομένα αυτά δικαίως κάποιοι στην αντιπολίτευση εκτιμούν ότι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός μπορεί να καταστεί «οικονομικό μπούμερανγκ» για τη χώρα μας και καλούν την κυβέρνηση να επιδείξει την αναγκαία πολιτική τόλμη για να ξεμπλοκάρει αμέσα έστω τις συμβάσεις αυτονόητου γενικότερου συμφέροντος, όπως αυτήν του μετρό.
Κωνσταντίνος Ζούλας / www.kathimerini.gr
________________________________________
Έχεις ακουσεί;