Αλλαγές θα υπάρξουν στην εξέταση των Πανελλαδικών εξετάσεων το 2020, που αφορούν στην ουσία στο σύστημα που έχει ανακοινωθεί από την προηγούμενη σχολική χρονιά.
Η υπουργός Νίκη Κεραμέως υπέγραψε την υπουργική απόφαση με τις οδηγίες για τον τρόπο που θα διέπει την εξέταση των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, τα θέματα των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων θα λαμβάνονται από την ύλη που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις και περιλαμβάνουν ποικιλία ερωτήσεων (π.χ. σύντομης απάντησης, ελεύθερης ανάπτυξης).
Οι ερωτήσεις θα είναι ανάλογες με εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας. Οι υποψήφιοι θα απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέματα.
Ο νέος τρόπος εξέτασης των μαθημάτων θα εφαρμόζεται για τους/τις υποψηφίους/ες πανελλαδικών εξετάσεων ημερήσιων Γενικών Λυκείων καθώς και για τους/τις υποψηφίους/ες εσπερινών Γενικών Λυκείων.
Η διάρκεια της γραπτής εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων θα είναι τρίωρη εκτός αν, σε ειδικές περιπτώσεις, ορίζεται διαφορετικά από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων
Αρχαία Ελληνικά
Για την εξέταση του μαθήματος «Αρχαία Ελληνικά» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής:
- Δίνονται στους υποψηφίους/ες αποσπάσματα διδαγμένου κειμένου 12 - 20 στίχων με νοηματική συνοχή και τους ζητείται να απαντήσουν σε:
- Μία (1) ερώτηση κατανόησης με την οποία ζητείται να αποκωδικοποιήσουν σημεία του κειμένου και να αντλήσουν βασικές πληροφορίες που εντοπίζονται στο κείμενο. Η ερώτηση μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστού ή λάθους, πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών κλπ) ή ανοικτού τύπου.
- Δύο (2) ερωτήσεις ερμηνευτικές, που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες/αξίες/προβλήματα, σε στάσεις/ήθος/ χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό/κοινωνικό/ πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή/ σύνθεση του κειμένου, σε υφολογικά/αισθητικά θέματα, με βάση το απόσπασμα.
- Μία (1) ερώτηση κλειστού τύπου που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο, στον συγγραφέα ή στο έργο του.
- Μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).
- Δίνεται αδίδακτο παράλληλο κείμενο στη νέα ελληνική από την αρχαία ή νεότερη γραμματεία, ελληνική και παγκόσμια, και καλούνται να απαντήσουν σε μία (1) ερώτηση ερμηνευτική, με την οποία ζητείται να συγκρίνουν το παράλληλο κείμενο με το κείμενο αναφοράς.
- Δίνεται, επίσης, αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 12 - 20 στίχων στερεότυπης έκδοσης με νοηματική συνοχή. Στο αδίδακτο κείμενο προτάσσεται σύντομο σχετικό εισαγωγικό σημείωμα, μέσω του οποίου δίνονται εξωκειμενικές πληροφορίες απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου.
Οι υποψήφιοι/ες καλούνται:
- Να μεταφράσουν στα νέα ελληνικά μέρος του κειμένου από τέσσερις έως έξι στίχους.
- Να απαντήσουν σε μια ερώτηση κατανόησης που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου.
- Να απαντήσουν σε μια (1) ερώτηση γραμματικής, η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα.
- Να απαντήσουν σε μια (1) ερώτηση συντακτικού (π.χ. αναγνώριση λέξεων/φράσεων/προτάσεων/άλλων δομικών στοιχείων του κειμένου, μετασχηματισμός μέρους του κειμένου ως προς τη δομολειτουργική του διάσταση), η οποία μπορεί να επιμερίζεται σε δύο υπο-ερωτήματα.
- Κάθε ζητούμενη ερώτηση-δραστηριότητα που τίθεται για το διδαγμένο ή το παράλληλο ή το αδίδακτο κείμενο βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας.
Για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων, τόσο στο διδαγμένο όσο και στο αδίδακτο κείμενο, κρίνεται σκόπιμο να αξιοποιείται ποικιλία τύπων ασκήσεων/ερωτήσεων.
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Για την εξέταση του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γενικής Παιδείας, οι υποψήφιοι/ες αξιολογούνται σε ενιαία τρίωρη εξέταση στην κατανόηση και παραγωγή λόγου.
Δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες δύο ή τρία μη διδαγμένα κείμενα, συνολικής έκτασης έως τρεις σελίδες, ένα εκ των οποίων είναι λογοτεχνικό, σε ολοκληρωμένη ή αποσπασματική μορφή, (ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο)· τα υπόλοιπα κείμενα μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη, ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή: δημοσιογραφικά άρθρα, συνεντεύξεις, κριτικές, δοκίμια, επιστημονικά κείμενα, αφίσες με λεζάντα, πληροφοριακά κείμενα με εικόνες, σκίτσα, πίνακες ή διαγράμματα κ.ά.), διαφορετικά μεταξύ τους ως προς το κειμενικό είδος, ώστε να αποτιμάται η αναγνωστική ικανότητα των υποψηφίων σε ποικιλία κειμενικών ειδών. Τα κείμενα μπορούν να συνοδεύονται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια.
Για τα κείμενα αυτά τίθενται τέσσερα συνολικά θέματα μέσω των οποίων αποτιμάται η ικανότητα των υποψηφίων να κατανοούν το περιεχόμενο των κειμένων, να ερμηνεύουν και να αξιολογούν στάσεις, αξίες, ιδέες κ.ά. βασιζόμενοι/ες σε στοιχεία των κειμένων, καθώς επίσης να παράγουν ερμηνευτικό και κριτικό λόγο. Τα θέματα προτείνεται να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και να τίθενται περιορισμοί στην έκταση των απαντήσεων (όπου χρειάζεται). Το νοηματικό περιεχόμενο των μη λογοτεχνικών κειμένων πρέπει να είναι συναφές με κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες που προσδιορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Τα κείμενα συνοδεύονται από τα εξής θέματα:
Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη συνοπτική νοηματική απόδοση από τους/τις υποψηφίους/ες μέρους ενός κειμένου ή τη συνοπτική απόδοση των απόψεων που διατυπώνονται σε ένα κείμενο για κάποιο ζήτημα.
Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.
Το δεύτερο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αναλύεται σε τρία ερωτήματα, διαφορετικά μεταξύ τους, με δυνατότητα κάποιο/κάποια από αυτά να είναι κλειστού τύπου και με ενδεχόμενη αιτιολόγηση της απάντησης. Ένα από αυτά μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα.
Τα ερωτήματα σχετίζονται με:
α) την αξιοποίηση του πλαισίου των κειμένων (κοινωνικού, ιστορικού, πολιτιστικού, του χώρου και του χρόνου) με σκοπό την κατανόηση των λόγων και των ενεργειών των υποκειμένων (ατομικών και συλλογικών) που αναφέρονται στα κείμενα, και των σχέσεων μεταξύ τους,
β) τον εντοπισμό και την ερμηνευτική προσέγγιση σκοπών, στάσεων, βασικών θέσεων και προθέσεων του συντάκτη / συντακτών των κειμένων, καθώς και την τεκμηρίωση της βασικής ιδέας του κειμένου,
γ) την αξιολόγηση της συνάφειας ιδεών, επιχειρημάτων, τίτλων, υπότιτλων, εικόνων κ.ά. με μια θέση, άποψη ή ζήτημα που θέτει το κείμενο και της αποδεικτικής τους αξίας,
δ) τον εντοπισμό και τη συσχέτιση συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών που οργανώνουν το κείμενο ως σημασιοδοτημένη κατασκευή −δηλαδή, οι υποψήφιοι/ες να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο δείκτες (π.χ. λεξιλόγιο, ρηματικά πρόσωπα, στίξη, εκφραστικά μέσα, τρόπους σύνταξης, κ.ά.) και να αναγνωρίζουν τη λειτουργία τους στο κείμενο,
ε) την αναγνώριση και την ερμηνευτική προσέγγιση του τρόπου σύνδεσης και οργάνωσης ιδεών, προτάσεων, παραγράφων ή διαφόρων σημειωτικών τρόπων σε ένα κείμενο, αφού λάβουν οι υποψήφιοι/ες υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και τα κοινωνικά συμφραζόμενα,
στ) τη σύγκριση των μη λογοτεχνικών κειμένων ως προς τις θέσεις, τον τρόπο πραγμάτευσης του θέματος, την πειστικότητα, την αποτελεσματική μετάδοση του νοήματος κ.α.
Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 40 μονάδες, που επιμερίζονται σε κάθε ερώτημα ανάλογα με τη βαρύτητά τους (15+15+10). Τα υποερωτήματα, επίσης, βαθμολογούνται ανάλογα με τη βαρύτητά τους.
Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται οι υποψήφιοι/ες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται στα θέματα/ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις.
Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.
Στα παραπάνω θέματα χρειάζεται να είναι σαφής και προσεκτική η διατύπωση των ερωτημάτων, ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις στις απαντήσεις των υποψηφίων.
Το τέταρτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη γραπτή παραγωγή κριτικού λόγου, 300 έως 400 λέξεις (ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος), το οποίο
ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο (σκοπό, πομπό, αποδέκτες, κειμενικό είδος) και ζητεί από τους/τις υποψηφίους/ες την ανάπτυξη τεκμηριωμένης προσωπικής γνώμης, τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με προβλήματα, θέσεις, στάσεις, στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά. που θέτει το κείμενο/θέτουν τα κείμενα αναφοράς.
Το τέταρτο θέμα βαθμολογείται με 30 μονάδες.
Ιστορία
Για την εξέταση του μαθήματος «Ιστορία» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής:
Η Ιστορία ως μάθημα Προσανατολισμού, εξετάζεται με συνδυασμό ερωτήσεων, οι οποίες ταξινομούνται σε δύο ομάδες.
α) Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται δύο θέματα που μπορούν να αναλύονται σε ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχονται οι ιστορικές γνώσεις των υποψηφίων (ιστορικές έννοιες, ιστορικά γεγονότα, χρονολογίες, δράση ιστορικών προσώπων, κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά και πολιτιστικά φαινόμενα, κ.τ.λ.) και η κατανόησή τους.
β) Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται δύο (2) τουλάχιστον θέματα που απαιτούν σύνθεση ιστορικών γνώσεων και κριτική ικανότητα (αξιολογήσεις ιστορικών γεγονότων ή ιστορικών προσώπων, ανάλυση αιτιών ή συνθηκών που συντέλεσαν στη διαμόρφωση και εξέλιξη σημαντικών ιστορικών φαινομένων κ.τ.λ.). Στην περίπτωση αυτή μπορούν να χρησιμοποιούνται και ερωτήσεις επεξεργασίας ιστορικού υλικού, το οποίο δίνεται στους υποψηφίους σε φωτοτυπία. Το υλικό αυτό αφορά γραπτές ιστορικές πηγές, εικαστικά έργα, χάρτες, διαγράμματα κ.τ.λ. που χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία ή ως μέσα άντλησης στοιχείων για την εξαγωγή ιστορικών συμπερασμάτων.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 50% σε καθεμία από τις ομάδες αυτές. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε ομάδας, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους υποψηφίους γραπτώς.
Κοινωνιολογία
Η εξέταση του μαθήματος «Κοινωνιολογία» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφορετικών τύπων, με τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόησή τους.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει τρεις (3) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Ειδικότερα, περιλαμβάνει: μία ερώτηση με πέντε (5) υποερωτήματα Σωστού-Λάθους (5Χ3=15 Μονάδες) και δύο ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, που κάθε μία βαθμολογείται με πέντε (5) Μονάδες (2Χ5 =10 Μονάδες).
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις σύντομης απάντησης και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες και η δεύτερη με δεκαπέντε (15) μονάδες.
β) Η δεύτερη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα ευρείας ανάπτυξης μέσω των οποίων, ελέγχονται οι ικανότητες συνθετικής ανάλυσης αλλά και διασύνδεσης γνώσεων, γεγονότων και διαδικασιών, τις οποίες απέκτησαν οι υποψήφιοι/ες.
Το καθένα από τα δύο θέματα μπορεί να περιλαμβάνει από 2-4 ερωτήσεις και βαθμολογείται με εικοσιπέντε (25) Μονάδες (2Χ25 =50).Η κατανομή της βαθμολογίας στις επιμέρους ερωτήσεις κάθε θέματος, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας κάθε ερώτησης.
Η κατανομή της βαθμολογίας στις επιμέρους ερωτήσεις και των δύο ομάδων θεμάτων προσδιορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους/στις υποψηφίους/ες γραπτώς.
Μαθηματικά
Για την εξέταση του μαθήματος «Μαθηματικά» της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, ισχύουν τα εξής:
Στους/στις υποψήφιους/ες του μαθήματος δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα οποία μπορούν να αναλύονται σε υποερωτήματα, με τα οποία ελέγχεται η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η γνώση εννοιών και ορολογίας και η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του/της υποψήφιου/ας να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.
Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες διαρθρώνονται ως εξής:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες, ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό ελέγχεται η κατανόηση των βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων συμπερασμάτων, καθώς και η σημασία τους στην οργάνωση μιας λογικής δομής.
β) Το δεύτερο και το τρίτο θέμα αποτελείται το καθένα από μία άσκηση που απαιτεί από τον/την υποψήφιο/α ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών. Η κάθε άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από τον/την υποψήφιο/α ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης προηγούμενων γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών στη διαδικασία επίλυσής του. Το θέμα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν τον/την υποψήφιο/α στη λύση.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.
Φυσική, Χημεία
Για την εξέταση των μαθημάτων «Φυσική» και «Χημεία» της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας , ισχύουν τα εξής:
Στους/στις υποψήφιους/ες δίνονται τέσσερα (4) θέματα που έχουν την παρακάτω μορφή:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και η κριτική ικανότητα των υποψηφίων και συγχρόνως οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος.
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και αρχών. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσής του. Το πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.
Ζ. Βιολογία
Για την εξέταση του μαθήματος «Βιολογία» της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας , ισχύουν τα εξής:
Στους/στις υποψηφίους/ες δίνονται τέσσερα (4) θέματα που έχουν ως εξής:
α) Το πρώτο και δεύτερο θέμα αποτελούνται από ανεξάρτητες ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της απόκτησης γνώσεων και της δυνατότητας παρουσίασης και τεκμηρίωσης θεμάτων
σχετικών με την εξεταστέα ύλη και της κατανόησης από τον/την υποψήφιο/α βιολογικών εννοιών, διαδικασιών ή φαινομένων.
β) Το τρίτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ας να αξιοποιεί θεωρητικές γνώσεις και δεξιότητες (ανάλυση, σύνθεση κ.τ.λ.) για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων.
γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα και στοχεύει στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ας να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25 μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.
Η. Οικονομία
Η εξέταση του μαθήματος «Οικονομία» της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, περιλαμβάνει τέσσερις (4) ομάδες ερωτήσεων:
α) Η πρώτη αποτελείται από ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόησή τους.
β) Η δεύτερη αποτελείται από μία ερώτηση με την οποία ελέγχεται η ικανότητα σύνθεσης και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής στην καθημερινή πράξη των γνώσεων που απέκτησαν οι υποψήφιοι/ες.
γ) Η τρίτη αποτελείται από μία άσκηση, η οποία απαιτεί την εφαρμογή τύπων, νόμων ή αρχών για την εξαγωγή αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Η τέταρτη αποτελείται από ένα πρόβλημα, το οποίο απαιτεί την ικανότητα συνδυασμού γνώσεων για τον υπολογισμό, τη συσχέτιση και αξιολόγηση οικονομικών μεγεθών. Το πρόβλημα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25% σε καθεμία από τις ομάδες αυτές. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε ομάδας, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους/στις υποψηφίους/ες γραπτώς.
Πληροφορική
Για την εξέταση του μαθήματος «Πληροφορική» της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, ισχύουν τα εξής:
Η εξέταση στο μάθημα Πληροφορική, περιλαμβάνει θέματα θεωρίας και ασκήσεων ή προβλημάτων και είναι κλιμακούμενης δυσκολίας.
α) Τα θέματα θεωρίας αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων τύπων με τις οποίες ελέγχονται η γνώση και η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των υποψηφίων, η ικανότητα αξιοποίησης θεωρητικών γνώσεων για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων και η δυνατότητα παρουσίασής τους με σωστούς επιστημονικούς όρους και σωστό γραπτό λόγο.
β) Τα θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ας να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.
Η εξέταση στο ανωτέρω μάθημα περιλαμβάνει ένα (1) θέμα θεωρίας και τρεις (3) ασκήσεις ή προβλήματα, σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος και τις εφαρμογές του.
Η βαθμολογία προκύπτει κατά 40% από το θέμα της θεωρίας και κατά 60% (3x20%) από τις ασκήσεις ή τα προβλήματα.
Η ισχύς της απόφασης αυτής ισχύει από τις πανελλαδικές εξετάσεις του έτους 2020.
Πηγή: http://www.newsbeast.gr/greece/arthro/5734170/panelladikes-2020-ti-allazei-stin-exetasi-ton-mathimaton
Απάντηση Πλακιά σε Καρυστιανού για τα περί νέου κόμματος: «Πλέον αναπνεύστε ελεύθερα έρχεται το ΟΞΥΓΟΝΟ»
Η ανάρτησή του στα social media με σκωπτικό ύφος

Αυστραλία: Η «βολή της ζωής του» - Ο αστυνομικός που σκότωσε τον τρομοκράτη στα 40 μέτρα
Βίντεο από την εξουδετέρωση του πατέρα - τρομοκράτη από αστυνομικό με 15 χρόνια υπηρεσίας

Πέθανε ο Anthony Geary του «General Hospital»
Ο ηθοποιός πέθανε την Κυριακή στο Αμστερνταμ από επιπλοκές μετά από χειρουργική επέμβαση που είχε υποβληθεί τρεις ημέρες νωρίτερα

Ρομπ Ράινερ: Η στιγμή της σύλληψης του γιου του Νικ - Τα «ίχνη αίματος» που τον πρόδωσαν
Φωτογραφικά στιγμιότυπα από τη στιγμή που αστυνομικοί περνούν χειροπέδες στον 32χρονο για τη δολοφονία των γονιών του

Βραζιλία: Η στιγμή που το Αγαλμα της Ελευθερίας καταρρέει εξαιτίας ισχυρών ανέμων – Δείτε βίντεο
Σφοδροί άνεμοι χτύπησαν το άγαλμα, που ήταν εγκατεστημένο στον χώρο στάθμευσης μεγάλου εμπορικού καταστήματος

Πάρκινγκ στην πιλοτή: Μπορεί να στο απαγορεύσει η πολυκατοικία;
Τι ισχύει για το πάρκινγκ σε πιλοτές πολυκατοικίας και ποιοι έχουν δικαίωμα

Όταν ο Nick Reiner μιλούσε ανοικτά για τις καταχρήσεις: Κρατείται ως δράστης της ανθρωποκτονίας του πατέρα και της μητέρας του
Τι έλεγε για τον πατέρα του, τον διάσημο σκηνοθέτη Rob Reiner

Πέθανε ο ηθοποιός Αντονι Γκίρι σε ηλικία 78 ετών
Ο ηθοποιός ήταν γνωστός για την συμμετοχή του στη σειρά General Hospital στην οποία υποδύθηκε τον Λουκ Σπένσερ

Σημαντική αλλαγή έρχεται στις συναλλαγές με κάρτες: Θα κάνουμε αναλήψεις χρημάτων ακόμη κι από τα σούπερ μάρκετ
Δεν θα υπάρχει χρέωση ενώ παράλληλα θα μειωθεί η εξάρτηση από τα ΑΤΜ – Ήδη η MasterCard εφαρμόζει την πρακτική αυτή σε άλλες χώρες

Απίστευτο: Ο «Φραπές» που φώναξαν στη Βουλή ίσως να μην είναι ο «Φραπές» του ΟΠΕΚΕΠΕ
Τι αναφέρει ο Πέτρο Κουσουλό στην εκπομπή «Αποκαλύψεις»

Δεκαπέντε κρατούμενοι βρέθηκαν νεκροί σε φυλακή του Ισημερινού
Ένα μακάβριο περιστατικό συνέβη στη φυλακή Λιτοράλ του Γουαγιακίλ

«Ουρανία Α»: Το αλιευτικό ιδιοκτησίας του «Έλληνα Εσκομπάρ» με τους 3 τόνους κοκαΐνης
Το αλιευτικό «Ουρανία Α», που ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη και φορτώθηκε στον Ατλαντικό, ανήκει στον φερόμενο ως «Έλληνα Εσκομπάρ»

Έφυγε από τη ζωή η μητέρα του Βαγγέλη Μαρινάκη, Ειρήνη
Η κηδεία της θα γίνει την Τετάρτη, στον Αγιο Νικόλαο, στον Πειραιά

«Δύσκολες» οι συνομιλίες στο Βερολίνο: «Πετάνε το μπαλάκι» στο Κίεβο για το εδαφικό
Οι ΗΠΑ επιμένουν για απόσυρση της Ουκρανίας από την περιοχή του Ντόνετσκ

Σίκινος: Εντοπίστηκε ανθρώπινος σκελετός – Ανήκει σε μία εκ των Γαλλίδων που αγνοούνταν από το 2024
Τον σκελετό βρήκαν τυχαία δύο κυνηγοί που βρισκόντουσαν στο σημείο και αμέσως ειδοποίησαν τον δήμαρχο του νησιού

Αγριο επεισόδιο σε κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας: Νεαρός άνδρας με την απειλή όπλου άρπαξε την σύντροφό του
Σοκ στο κέντρο της Αθήνας

Κάταγμα στη σπονδυλική στήλη υπέστη η Ματσάδο κατά τη διαφυγή της από τη Βενεζουέλα
Βγήκε από τη χώρα, όπου κρυβόταν, με περιπετειώδη τρόπο πάνω σε ένα μικρό αλιευτικό εν μέσω τρικυμίας

Κυψέλη: «Δεν ήθελα να το κάνω, μετάνιωσα ήδη» υποστηρίζει η 16χρονη που μαχαίρωσε 14χρονη μέσα σε σχολείο
«Την έλεγαν πρεζάκι και τι κάνει εδώ η βρωμιάρα», υποστηρίζει η αδερφή της 16χρονης

Κομοτηνή: Τρόμος στο παζάρι μετά από επίθεση 5 ατόμων σε γυναίκα – Έριξαν υγρό σε έναν άντρα
Ο άνδρας που μαχαίρωσε τη γυναίκα, συνελήφθη ενώ οι υπόλοιποι αναζητώνται

Πέθανε ο ηθοποιός Αλμπέρτο Εσκενάζυ
Θλίψη στον καλλιτεχνικό χώρο για τον θάνατο του Αλμπέροτ Εσκενάζυ

Ένα κορίτσι 2 ετών περιπλανιόταν ξυπόλητο στο δάσος στις 3 τα ξημερώματα - Η αλήθεια αποκαλύφθηκε
Το παιδί εντόπισε ιδιοκτήτης σπιτιού που είδε τα «στοιχειωμένα πλάνα στην κάμερα που κατέγραφε την άγρια ζωή

Κυψέλη: Μαχαιρώθηκαν μαθήτριες μέσα σε σχολείο
Σοβαρό περιστατικό στο 60ο Γυμνάσιο στην Κυψέλη

Taste Atlas: Το καλύτερο ... μπισκότο είναι ελληνικό - Δε φαντάζεσαι ποιο ψηφίστηκε 1ο
Παγκόσμια διάκριση για ένα πολύ αγαπημένο ελληνικό γλυκό

Έρχεται νέος φόρος για τα ακίνητα το 2027 - Τι είναι το Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης
Τι καταγγέλλει η ΠΟΜΙΔΑ για τον νέο φόρο

Θεσσαλονίκη: Αστυνομικοί έπαιρναν φακελάκι για να μην κόβουν κλήσεις - Ανω των 120.000 ευρώ το παράνομο κέρδος
Εξετάζεται η εμπλοκή τους σε εγκληματική οργάνωση

Μυστήριο με τον θάνατο του ηθοποιού Πίτερ Γκριν: Βρέθηκε μέσα στα αίματα και μυστηριώδες σημείωμα δίπλα του
Οι αστυνομικοί βρήκαν τον ηθοποιό από το Pulp Fiction ξαπλωμένο μπρούμυτα στο διαμέρισμά του

Τροχαίο ατύχημα για τον Αρη Μουγκοπέτρο: Ζω από θαύμα για ακόμα μια φορά
«Ανυπομονώ να περάσει αυτή η χρονιά πλέον όσο τίποτα άλλο…» γράφει στο βίντεο που ανήρτησε στο Instagram

Αγριο έγκλημα στο Χόλιγουντ: Νεκροί ο γνωστός σκηνοθέτης Ρομπ Ράινερ και η σύζυγός του, τους δολοφόνησε ο γιος τους
Ο 78χρονος σκηνοθέτης και η 68χρονη σύζυγός του βρέθηκαν μαχαιρωμένοι μέχρι θανάτου

Πατέρας και γιος οι δράστες της επίθεσης στο Σίδνει της Αυστραλίας – Τουλάχιστον 16 νεκροί και δεκάδες τραυματίες
Ο πατέρας σκοτώθηκε από την αστυνομία, ενώ ο γιος παραμένει στο νοσοκομείο

Ξανά υπέρ του Φειδία Παναγιώτου ο Έλον Μασκ: Ψηφίστε τον για πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ο Νοτιοαφρικανός δισεκατομμυριούχος είδε ένα βίντεο του ευρωβουλευτή από την Κύπρο κατά της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και ενθουσιάστηκε

Η νέα Δύση του Τραμπ: Ρίχνει στη β` κατηγορία την Ευρώπη, αλλά «φλερτάρει» με Ιταλία, Πολωνία, Αυστρία και Ουγγαρία
Η νέα Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ και οι αναφορές σε «Ευρώπη σε παρακμή» προκαλούν ανησυχία στις Βρυξέλλες - Η στοχευμένη προσέγγιση σε συγκεκριμένα κράτη - μέλη και η δυσαρέσκεια Τραμπ για τη G7 που οδηγεί... στην Core 5

Πέθανε ο ηθοποιός Peter Greene, ο «κακός» του Pulp Fiction
Ο ηθοποιός Πίτερ Γκριν πέθανε την Παρασκευή (12.12.2025) στο σπίτι του στη Νέα Υόρκη, όπως έκανε γνωστό ο μάνατζέρ του

Αγωνία στην Κρήτη για την εξαφάνιση 33χρονου γιατρού - Βρέθηκε το όχημά του, αλλά όχι ο ίδιος
Silver Alert για τον 33χρονο γιατρό του Βενιζελείου Αλέξη Τσικόπουλο - Σε πλήρη εξέλιξη οι έρευνες των αρχών

«Υπήρξαν φορές που νόμιζα ότι θα πεθάνω»: Συμμορία Αλβανών και Ρουμάνων βίαζε ανήλικες
Τα μέλη της καταδικάστηκαν σε 40 χρόνια φυλακή συνολικά, «εξαγόραζαν» τις υπηρεσίες των θυμάτων τους με αλκοόλ και τσιγάρα

Διπλή ρύθμιση ανάσα για χιλιάδες επαγγελματίες και νοικοκυριά: Τέλος η «ομηρία» από χρέη
Απαλλάσσονται από διώξεις όσοι καταφεύγουν στη λύση της πτώχευσης ενώ, επιπλέον, το κράτος θα επιδοτεί με «voucher» επαγγελματίες που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν, προκειμένου να λάβουν υποστήριξη από ειδικούς επαγγελματίες

Βαρκελώνη: Τα γρήγορα αντανακλαστικά γυναίκας έσωσαν άνδρα που έπεσε στις ράγες του Μετρό
Στο βίντεο που δημοσίευσε η καταλανική αστυνομία, φαίνεται ένας νεαρός να περπατάει αποπροσανατολισμένος, να παραπατάει και να χτυπάει στον τοίχο της αποβάθρας προτού πέσει στις ράγες του τρένου

Βόλος: Καταδικάστηκε 51χρονος που χτύπησε την κόρη και τη γυναίκα του με πατερίτσα
Ο 51χρονος καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης 2 ετών και 6 μηνών

Γαλλία: Και οι Γάλλοι αγρότες στα μπλόκα
Σε αποκλεισμούς οδικών αξόνων προχώρησαν Γάλλοι αγρότες που αντιτίθενται στα κυβερνητικά μέτρα για την αντιμετώπιση της οζώδους δερματίτιδας των βοοειδών,

Πανελλαδική απεργία 16/12: Ποιοι συμμετέχουν – Πώς θα κινηθούν τα Μέσα Μεταφοράς
Οι εργαζόμενοι εκφράζουν την πλήρη συμπαράστασή τους στις αγροτικές κινητοποιήσεις και στα μπλόκα που έχουν στηθεί από τους αγρότες σε διάφορες περιοχές της χώρας

«Πόλεμος» με Αντετοκούνμπο στο ΝΒΑ: «Ο Γιάννης είναι δειλός»
«Πόλεμος» έχει ξεσπάσει με την υπόθεση του trade του Γιάννη Αντετοκούνμπο στην Αμερική με τον Κέντρικ Πέρκινς να τον χαρακτηρίζει δειλό λόγω της συμπεριφοράς του.










