Αλλαγές θα υπάρξουν στην εξέταση των Πανελλαδικών εξετάσεων το 2020, που αφορούν στην ουσία στο σύστημα που έχει ανακοινωθεί από την προηγούμενη σχολική χρονιά.
Η υπουργός Νίκη Κεραμέως υπέγραψε την υπουργική απόφαση με τις οδηγίες για τον τρόπο που θα διέπει την εξέταση των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, τα θέματα των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων θα λαμβάνονται από την ύλη που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις και περιλαμβάνουν ποικιλία ερωτήσεων (π.χ. σύντομης απάντησης, ελεύθερης ανάπτυξης).
Οι ερωτήσεις θα είναι ανάλογες με εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας. Οι υποψήφιοι θα απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέματα.
Ο νέος τρόπος εξέτασης των μαθημάτων θα εφαρμόζεται για τους/τις υποψηφίους/ες πανελλαδικών εξετάσεων ημερήσιων Γενικών Λυκείων καθώς και για τους/τις υποψηφίους/ες εσπερινών Γενικών Λυκείων.
Η διάρκεια της γραπτής εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων θα είναι τρίωρη εκτός αν, σε ειδικές περιπτώσεις, ορίζεται διαφορετικά από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων
Αρχαία Ελληνικά
Για την εξέταση του μαθήματος «Αρχαία Ελληνικά» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής:
- Δίνονται στους υποψηφίους/ες αποσπάσματα διδαγμένου κειμένου 12 - 20 στίχων με νοηματική συνοχή και τους ζητείται να απαντήσουν σε:
- Μία (1) ερώτηση κατανόησης με την οποία ζητείται να αποκωδικοποιήσουν σημεία του κειμένου και να αντλήσουν βασικές πληροφορίες που εντοπίζονται στο κείμενο. Η ερώτηση μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστού ή λάθους, πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών κλπ) ή ανοικτού τύπου.
- Δύο (2) ερωτήσεις ερμηνευτικές, που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες/αξίες/προβλήματα, σε στάσεις/ήθος/ χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό/κοινωνικό/ πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή/ σύνθεση του κειμένου, σε υφολογικά/αισθητικά θέματα, με βάση το απόσπασμα.
- Μία (1) ερώτηση κλειστού τύπου που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο, στον συγγραφέα ή στο έργο του.
- Μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).
- Δίνεται αδίδακτο παράλληλο κείμενο στη νέα ελληνική από την αρχαία ή νεότερη γραμματεία, ελληνική και παγκόσμια, και καλούνται να απαντήσουν σε μία (1) ερώτηση ερμηνευτική, με την οποία ζητείται να συγκρίνουν το παράλληλο κείμενο με το κείμενο αναφοράς.
- Δίνεται, επίσης, αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 12 - 20 στίχων στερεότυπης έκδοσης με νοηματική συνοχή. Στο αδίδακτο κείμενο προτάσσεται σύντομο σχετικό εισαγωγικό σημείωμα, μέσω του οποίου δίνονται εξωκειμενικές πληροφορίες απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου.
Οι υποψήφιοι/ες καλούνται:
- Να μεταφράσουν στα νέα ελληνικά μέρος του κειμένου από τέσσερις έως έξι στίχους.
- Να απαντήσουν σε μια ερώτηση κατανόησης που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου.
- Να απαντήσουν σε μια (1) ερώτηση γραμματικής, η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα.
- Να απαντήσουν σε μια (1) ερώτηση συντακτικού (π.χ. αναγνώριση λέξεων/φράσεων/προτάσεων/άλλων δομικών στοιχείων του κειμένου, μετασχηματισμός μέρους του κειμένου ως προς τη δομολειτουργική του διάσταση), η οποία μπορεί να επιμερίζεται σε δύο υπο-ερωτήματα.
- Κάθε ζητούμενη ερώτηση-δραστηριότητα που τίθεται για το διδαγμένο ή το παράλληλο ή το αδίδακτο κείμενο βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας.
Για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων, τόσο στο διδαγμένο όσο και στο αδίδακτο κείμενο, κρίνεται σκόπιμο να αξιοποιείται ποικιλία τύπων ασκήσεων/ερωτήσεων.
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Για την εξέταση του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γενικής Παιδείας, οι υποψήφιοι/ες αξιολογούνται σε ενιαία τρίωρη εξέταση στην κατανόηση και παραγωγή λόγου.
Δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες δύο ή τρία μη διδαγμένα κείμενα, συνολικής έκτασης έως τρεις σελίδες, ένα εκ των οποίων είναι λογοτεχνικό, σε ολοκληρωμένη ή αποσπασματική μορφή, (ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο)· τα υπόλοιπα κείμενα μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη, ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή: δημοσιογραφικά άρθρα, συνεντεύξεις, κριτικές, δοκίμια, επιστημονικά κείμενα, αφίσες με λεζάντα, πληροφοριακά κείμενα με εικόνες, σκίτσα, πίνακες ή διαγράμματα κ.ά.), διαφορετικά μεταξύ τους ως προς το κειμενικό είδος, ώστε να αποτιμάται η αναγνωστική ικανότητα των υποψηφίων σε ποικιλία κειμενικών ειδών. Τα κείμενα μπορούν να συνοδεύονται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια.
Για τα κείμενα αυτά τίθενται τέσσερα συνολικά θέματα μέσω των οποίων αποτιμάται η ικανότητα των υποψηφίων να κατανοούν το περιεχόμενο των κειμένων, να ερμηνεύουν και να αξιολογούν στάσεις, αξίες, ιδέες κ.ά. βασιζόμενοι/ες σε στοιχεία των κειμένων, καθώς επίσης να παράγουν ερμηνευτικό και κριτικό λόγο. Τα θέματα προτείνεται να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και να τίθενται περιορισμοί στην έκταση των απαντήσεων (όπου χρειάζεται). Το νοηματικό περιεχόμενο των μη λογοτεχνικών κειμένων πρέπει να είναι συναφές με κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες που προσδιορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Τα κείμενα συνοδεύονται από τα εξής θέματα:
Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη συνοπτική νοηματική απόδοση από τους/τις υποψηφίους/ες μέρους ενός κειμένου ή τη συνοπτική απόδοση των απόψεων που διατυπώνονται σε ένα κείμενο για κάποιο ζήτημα.
Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.
Το δεύτερο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αναλύεται σε τρία ερωτήματα, διαφορετικά μεταξύ τους, με δυνατότητα κάποιο/κάποια από αυτά να είναι κλειστού τύπου και με ενδεχόμενη αιτιολόγηση της απάντησης. Ένα από αυτά μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα.
Τα ερωτήματα σχετίζονται με:
α) την αξιοποίηση του πλαισίου των κειμένων (κοινωνικού, ιστορικού, πολιτιστικού, του χώρου και του χρόνου) με σκοπό την κατανόηση των λόγων και των ενεργειών των υποκειμένων (ατομικών και συλλογικών) που αναφέρονται στα κείμενα, και των σχέσεων μεταξύ τους,
β) τον εντοπισμό και την ερμηνευτική προσέγγιση σκοπών, στάσεων, βασικών θέσεων και προθέσεων του συντάκτη / συντακτών των κειμένων, καθώς και την τεκμηρίωση της βασικής ιδέας του κειμένου,
γ) την αξιολόγηση της συνάφειας ιδεών, επιχειρημάτων, τίτλων, υπότιτλων, εικόνων κ.ά. με μια θέση, άποψη ή ζήτημα που θέτει το κείμενο και της αποδεικτικής τους αξίας,
δ) τον εντοπισμό και τη συσχέτιση συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών που οργανώνουν το κείμενο ως σημασιοδοτημένη κατασκευή −δηλαδή, οι υποψήφιοι/ες να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο δείκτες (π.χ. λεξιλόγιο, ρηματικά πρόσωπα, στίξη, εκφραστικά μέσα, τρόπους σύνταξης, κ.ά.) και να αναγνωρίζουν τη λειτουργία τους στο κείμενο,
ε) την αναγνώριση και την ερμηνευτική προσέγγιση του τρόπου σύνδεσης και οργάνωσης ιδεών, προτάσεων, παραγράφων ή διαφόρων σημειωτικών τρόπων σε ένα κείμενο, αφού λάβουν οι υποψήφιοι/ες υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και τα κοινωνικά συμφραζόμενα,
στ) τη σύγκριση των μη λογοτεχνικών κειμένων ως προς τις θέσεις, τον τρόπο πραγμάτευσης του θέματος, την πειστικότητα, την αποτελεσματική μετάδοση του νοήματος κ.α.
Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 40 μονάδες, που επιμερίζονται σε κάθε ερώτημα ανάλογα με τη βαρύτητά τους (15+15+10). Τα υποερωτήματα, επίσης, βαθμολογούνται ανάλογα με τη βαρύτητά τους.
Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται οι υποψήφιοι/ες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται στα θέματα/ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις.
Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.
Στα παραπάνω θέματα χρειάζεται να είναι σαφής και προσεκτική η διατύπωση των ερωτημάτων, ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις στις απαντήσεις των υποψηφίων.
Το τέταρτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη γραπτή παραγωγή κριτικού λόγου, 300 έως 400 λέξεις (ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος), το οποίο
ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο (σκοπό, πομπό, αποδέκτες, κειμενικό είδος) και ζητεί από τους/τις υποψηφίους/ες την ανάπτυξη τεκμηριωμένης προσωπικής γνώμης, τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με προβλήματα, θέσεις, στάσεις, στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά. που θέτει το κείμενο/θέτουν τα κείμενα αναφοράς.
Το τέταρτο θέμα βαθμολογείται με 30 μονάδες.
Ιστορία
Για την εξέταση του μαθήματος «Ιστορία» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής:
Η Ιστορία ως μάθημα Προσανατολισμού, εξετάζεται με συνδυασμό ερωτήσεων, οι οποίες ταξινομούνται σε δύο ομάδες.
α) Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται δύο θέματα που μπορούν να αναλύονται σε ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχονται οι ιστορικές γνώσεις των υποψηφίων (ιστορικές έννοιες, ιστορικά γεγονότα, χρονολογίες, δράση ιστορικών προσώπων, κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά και πολιτιστικά φαινόμενα, κ.τ.λ.) και η κατανόησή τους.
β) Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται δύο (2) τουλάχιστον θέματα που απαιτούν σύνθεση ιστορικών γνώσεων και κριτική ικανότητα (αξιολογήσεις ιστορικών γεγονότων ή ιστορικών προσώπων, ανάλυση αιτιών ή συνθηκών που συντέλεσαν στη διαμόρφωση και εξέλιξη σημαντικών ιστορικών φαινομένων κ.τ.λ.). Στην περίπτωση αυτή μπορούν να χρησιμοποιούνται και ερωτήσεις επεξεργασίας ιστορικού υλικού, το οποίο δίνεται στους υποψηφίους σε φωτοτυπία. Το υλικό αυτό αφορά γραπτές ιστορικές πηγές, εικαστικά έργα, χάρτες, διαγράμματα κ.τ.λ. που χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία ή ως μέσα άντλησης στοιχείων για την εξαγωγή ιστορικών συμπερασμάτων.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 50% σε καθεμία από τις ομάδες αυτές. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε ομάδας, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους υποψηφίους γραπτώς.
Κοινωνιολογία
Η εξέταση του μαθήματος «Κοινωνιολογία» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφορετικών τύπων, με τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόησή τους.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει τρεις (3) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Ειδικότερα, περιλαμβάνει: μία ερώτηση με πέντε (5) υποερωτήματα Σωστού-Λάθους (5Χ3=15 Μονάδες) και δύο ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, που κάθε μία βαθμολογείται με πέντε (5) Μονάδες (2Χ5 =10 Μονάδες).
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις σύντομης απάντησης και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες και η δεύτερη με δεκαπέντε (15) μονάδες.
β) Η δεύτερη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα ευρείας ανάπτυξης μέσω των οποίων, ελέγχονται οι ικανότητες συνθετικής ανάλυσης αλλά και διασύνδεσης γνώσεων, γεγονότων και διαδικασιών, τις οποίες απέκτησαν οι υποψήφιοι/ες.
Το καθένα από τα δύο θέματα μπορεί να περιλαμβάνει από 2-4 ερωτήσεις και βαθμολογείται με εικοσιπέντε (25) Μονάδες (2Χ25 =50).Η κατανομή της βαθμολογίας στις επιμέρους ερωτήσεις κάθε θέματος, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας κάθε ερώτησης.
Η κατανομή της βαθμολογίας στις επιμέρους ερωτήσεις και των δύο ομάδων θεμάτων προσδιορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους/στις υποψηφίους/ες γραπτώς.
Μαθηματικά
Για την εξέταση του μαθήματος «Μαθηματικά» της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, ισχύουν τα εξής:
Στους/στις υποψήφιους/ες του μαθήματος δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα οποία μπορούν να αναλύονται σε υποερωτήματα, με τα οποία ελέγχεται η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η γνώση εννοιών και ορολογίας και η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του/της υποψήφιου/ας να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.
Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες διαρθρώνονται ως εξής:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες, ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό ελέγχεται η κατανόηση των βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων συμπερασμάτων, καθώς και η σημασία τους στην οργάνωση μιας λογικής δομής.
β) Το δεύτερο και το τρίτο θέμα αποτελείται το καθένα από μία άσκηση που απαιτεί από τον/την υποψήφιο/α ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών. Η κάθε άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από τον/την υποψήφιο/α ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης προηγούμενων γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών στη διαδικασία επίλυσής του. Το θέμα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν τον/την υποψήφιο/α στη λύση.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.
Φυσική, Χημεία
Για την εξέταση των μαθημάτων «Φυσική» και «Χημεία» της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας , ισχύουν τα εξής:
Στους/στις υποψήφιους/ες δίνονται τέσσερα (4) θέματα που έχουν την παρακάτω μορφή:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και η κριτική ικανότητα των υποψηφίων και συγχρόνως οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος.
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και αρχών. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσής του. Το πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.
Ζ. Βιολογία
Για την εξέταση του μαθήματος «Βιολογία» της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας , ισχύουν τα εξής:
Στους/στις υποψηφίους/ες δίνονται τέσσερα (4) θέματα που έχουν ως εξής:
α) Το πρώτο και δεύτερο θέμα αποτελούνται από ανεξάρτητες ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της απόκτησης γνώσεων και της δυνατότητας παρουσίασης και τεκμηρίωσης θεμάτων
σχετικών με την εξεταστέα ύλη και της κατανόησης από τον/την υποψήφιο/α βιολογικών εννοιών, διαδικασιών ή φαινομένων.
β) Το τρίτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ας να αξιοποιεί θεωρητικές γνώσεις και δεξιότητες (ανάλυση, σύνθεση κ.τ.λ.) για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων.
γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα και στοχεύει στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ας να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25 μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.
Η. Οικονομία
Η εξέταση του μαθήματος «Οικονομία» της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, περιλαμβάνει τέσσερις (4) ομάδες ερωτήσεων:
α) Η πρώτη αποτελείται από ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόησή τους.
β) Η δεύτερη αποτελείται από μία ερώτηση με την οποία ελέγχεται η ικανότητα σύνθεσης και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής στην καθημερινή πράξη των γνώσεων που απέκτησαν οι υποψήφιοι/ες.
γ) Η τρίτη αποτελείται από μία άσκηση, η οποία απαιτεί την εφαρμογή τύπων, νόμων ή αρχών για την εξαγωγή αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Η τέταρτη αποτελείται από ένα πρόβλημα, το οποίο απαιτεί την ικανότητα συνδυασμού γνώσεων για τον υπολογισμό, τη συσχέτιση και αξιολόγηση οικονομικών μεγεθών. Το πρόβλημα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25% σε καθεμία από τις ομάδες αυτές. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε ομάδας, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους/στις υποψηφίους/ες γραπτώς.
Πληροφορική
Για την εξέταση του μαθήματος «Πληροφορική» της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, ισχύουν τα εξής:
Η εξέταση στο μάθημα Πληροφορική, περιλαμβάνει θέματα θεωρίας και ασκήσεων ή προβλημάτων και είναι κλιμακούμενης δυσκολίας.
α) Τα θέματα θεωρίας αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων τύπων με τις οποίες ελέγχονται η γνώση και η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των υποψηφίων, η ικανότητα αξιοποίησης θεωρητικών γνώσεων για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων και η δυνατότητα παρουσίασής τους με σωστούς επιστημονικούς όρους και σωστό γραπτό λόγο.
β) Τα θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ας να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.
Η εξέταση στο ανωτέρω μάθημα περιλαμβάνει ένα (1) θέμα θεωρίας και τρεις (3) ασκήσεις ή προβλήματα, σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος και τις εφαρμογές του.
Η βαθμολογία προκύπτει κατά 40% από το θέμα της θεωρίας και κατά 60% (3x20%) από τις ασκήσεις ή τα προβλήματα.
Η ισχύς της απόφασης αυτής ισχύει από τις πανελλαδικές εξετάσεις του έτους 2020.
Πηγή: http://www.newsbeast.gr/greece/arthro/5734170/panelladikes-2020-ti-allazei-stin-exetasi-ton-mathimaton
Ιθάκη - Τσίπρας: Πόσο αντίτυπα έχουν πουληθεί μέχρι τώρα
Ανάρπαστο έγινε από την πρώτη κιόλας ημέρα το νέο βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα, «Ιθάκη»

Διασωληνωμένος 12χρονος στο Παίδων, υπέστη εγκαύματα στο τζάκι
Ο 12χρονος μεταφέρθηκε αρχικά στο γενικό νοσοκομείο Καρδίτσας, όπου οι γιατροί έκριναν αναγκαία τη διασωλήνωσή του και τη διακομιδή του στην Αθήνα

Αναστάτωση στο Ηράκλειο: Προσαγωγές για επίθεση σε βάρος οικογένειας Ισραηλινών
Στο κέντρο του Ηρακλείου παραμένουν ισχυρές δυνάμεις της Αστυνομίας

Επιστροφή ενοικίου: Πότε θα γίνει η πληρωμή - Τα κριτήρια και τα δικαιολογητικά
Οι δικαιούχοι αγγίζουν το ένα εκατομμύριο νοικοκυριά με ανώτατο ποσό ενίσχυσης τα 800 ευρώ

Η Ρωσία θα μπορούσε έως το 2029 να είναι σε θέση να επιτεθεί εναντίον χώρας-μέλους του ΝΑΤΟ, λέει ο Γερμανός ΥΠΕΞ
Η Ρωσία αν μη τι άλλο δημιουργεί για τον εαυτό της την επιλογή ενός πολέμου εναντίον του ΝΑΤΟ το αργότερο έως το 2029, δήλωσε ο Γιόχαν Βάντεφουλ

Θεσσαλονίκη: Σε φυλάκιση 4 ετών καταδικάστηκε διανομέας για τον θάνατο 50χρονου πεζού
Ο 29χρονος πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε 5ετή κάθειρξη

Η Ουκρανία έχει συμφωνήσει με τα βασικά σημεία της πρότασης Τραμπ, λέει Αμερικανός αξιωματούχος
Νωρίτερα, ο γραμματέας του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας της Ουκρανίας είχε κάνει, επίσης, λόγο για συμφωνία ΗΠΑ και Ουκρανίας στους βασικούς όρους του σχεδίου, στη διάρκεια των επαφών στη Γενεύη

Θεσσαλονίκη: 13χρονη κατήγγειλε ότι έπεσε θύμα ξυλοδαρμού από τους γονείς της
Όπως κατέθεσε η ανήλικη, δεν ήταν η πρώτη φορά που οι γονείς άσκησαν βία εναντίον της

Ξεψύχησε λέγοντας το «Πάτερ Ημών» κλαίγοντας και παρακαλώντας για τη ζωή της η 75χρονη στη Σαλαμίνα
Ο εθισμός της στον τζόγο, οι κάμερες και το αίμα στο αυτοκίνητο πρόδωσαν την 46χρονη που σκότωσε την πεθερά της στη Σαλαμίνα

Αυτό είναι το νέο άρμα των Τούρκων: Οι γείτονες ενισχύουν το οπλοστάσιό τους με τα πρώτα τεθωρακισμένα άρματα Altay T1
Τι σημαίνει αυτό για την ισορροπία ισχύος στην περιοχή και ποιο είναι το ενδιαφέρον για την Ελλάδα

Το σατανικό σχέδιο της νύφης που κατέληξε σε δολοφονία της πεθεράς στη Σαλαμίνα
Πώς έφτασε η ΕΛ.ΑΣ. στη 46χρονη

Μαζί στη ζωή, μαζί και στον θάνατο: Ζευγάρι έπεσε στον γκρεμό, καθώς αυτός έπασχε από καρκίνο
Τα άψυχα σώματά τους βρέθηκαν στα βράχια

«Το λιγουρεύεσαι;»: Η ανάρτηση Τσίπρα με την αφιέρωση του βιβλίου του στον Αδωνι Γεωργιάδη
«Βαθύτατες ευχαριστίες για τη δωρεάν διαφήμιση» αναφέρει ο πρώην πρωθυπουργός με αφορμή δηλώσεις του υπουργού Υγείας

Έρχεται η επικίνδυνη κακοκαιρία Adel: Τα δύο «χτυπήματα» και το κρίσιμο 48ωρο
Η πρόγνωση Κολυδά για τον καιρό

Κίνα: Εντοπίστηκε το μεγαλύτερο κοίτασμα χρυσού στην ιστορία της χώρας
Στους 1.444 τόνους τα εκτιμώμενα αποθέματα

Στέφανος Ντούσκος: «Έτρωγα παγάκια επειδή πεινούσα, ζω εσώκλειστος 300 ημέρες τον χρόνο στο κωπηλατοδρόμιο»
Ο Ολυμπιονίκης της κωπηλασίας, περιγράφει την απαιτητική καθημερινότητά του στο κωπηλατοδρόμιο του Σχινιά και θυμάται τη στιγμή που «είπα `τέλος, δεν μπορώ να το κάνω άλλο`»

Ιταλία: Ανδρας μεταμφιέστηκε στη νεκρή μητέρα του για να παίρνει τη σύνταξη
Αντρας στην Ιταλία ντύθηκε σαν τη νεκρή μητέρα του και προσπάθησε να ανανεώσει την ταυτότητά της για να συνεχίσει να εισπράττει την σύνταξη

Δραματική ανατροπή στην άγρια δολοφονία στη Σαλαμίνα: Τη σκότωσε με σφυρί η νύφη της
Η 46χρονη σύζυγος του γιου της γυναίκας που βρέθηκε δολοφονημένη στη Σαλαμίνα, συνελήφθη από τις αρχές και ομολόγησε το ειδεχθές έγκλημά της

Αλιμος: Τρομακτική μαρτυρία για τον «δράκο» - «Με άρπαξε, με φίλησε στο στόμα και με χούφτωσε»
Ο δράστης φέρεται να στήνει καρτέρι σε σκοτεινά ή απομονωμένα σημεία της περιοχής

Τραγωδία στο Κιλκίς: 47χρονος Αντισυνταγματάρχης κατέρρευσε στη Λέσχη Αξιωματικών
Παρά τις προσπάθειες των γιατρών δυστυχώς δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή

Σκάνδαλο στην Ιταλία: Ανδρας 56 ετών υποδύθηκε τη νεκρή μητέρα του για να εισπράττει τη σύνταξή της
Τον πρόδωσε ο χοντρός λαιμός του και η βαθιά φωνή του

Βορίζια: Επέστρεψαν στα σχολεία οι μαθητές 23 μέρες μετά το μακελειό
Καμπανάκι κινδύνου για τη διαιώνιση της βαριάς ατμόσφαιρας και τις επιπτώσεις της στην ψυχική υγεία των μαθητών

Σιέρα Λεόνε: Η εφιαλτική σκιά της «μαύρης μαγείας» - Το εμπόριο ανθρώπινων μελών και οι δολοφονίες
Πολλές οικογένειες υποφέρουν από δολοφονίες που φέρονται να συνδέονται με τελετουργίες μαγείας στη Σιέρα Λεόνε - Το BBC Africa Eye ερευνά αυτούς που κρύβονται πίσω από το εμπόριο ανθρώπινων μελών.

Νέα Πέραμος: «Δεν μου έδινε να πιώ και τον σκότωσα» - Η άγνωστη απόπειρα αυτοκτονίας
Το τραγικό περιστατικό έγινε μπροστά στα μάτια του μεγαλύτερου αδελφού της οικογένειας

Κασσελάκης: «Κρεσέντο ομοφοβικού κουτσομπολιού» το βιβλίο Τσίπρα
«Η Ιθάκη του Τσίπρα θα καταλήξει «Τιτανικός» για το πανάκριβο rebranding του», διαμηνύει ο Στέφανος Κασσελάκης

Αλιμος: Ανδρας επιτίθεται και παρενοχλεί γυναίκες – «Με φίλησε στο στόμα και με χούφτωσε» λέει ένα από τα θύματά του
Ο συγκεκριμένος φέρεται να έχει επιτεθεί σε ακόμα δύο γυναίκες στην ευρύτερη περιοχή του Αλίμου

Οργή από τους Ουκρανούς στρατιώτες στο μέτωπο για το ειρηνευτικό σχέδιο – «Απολύτως εξευτελιστικό»
Όσα υποστηρίζουν για τις εγγυήσεις ασφαλείας και την παραχώρηση εδαφών

Ο Αδόλφος Χίτλερ της Ναμίμπια έτοιμος να επανεκλεγεί στις εκλογές της 26ης Νοεμβρίου
Ο πολιτικός Adolf Hitler Uunona εκλέχθηκε για πρώτη φορά το 2020 με μεγάλη διαφορά και ετοιμάζεται για νέα εκλογική επιτυχία

Κωνσταντινούπολη: Αντιδράσεις για τα φορτηγά μέσα στην Αγία Σοφία
Οι τουρκικές Αρχές έχουν κατηγορηθεί ότι, με τις κινήσεις τους, προκαλούν φθορές σε ένα παγκοσμίου ακτινοβολίας πολιτιστικό μνημείο όπως είναι εκείνο της Αγίας Σοφίας

Συγγνώμη από τον 6χρονο ζητά η δασκάλα στο Λουτράκι: «Τα παιδιά δεν έχουν μάθει τι σημαίνει όριο»
Είχε αποκαλέσει τον 6χρονο μαθητή της «μελλοντικό βιαστή»

O Τραμπ κατήργησε την υπηρεσία DOGE που είχε επικεφαλής τον Ίλον Μασκ
Oκτώ μήνες νωρίτερα από την ολοκλήρωση της αποστολής του

Φόρο στους τουρίστες ετοιμάζεται να επιβάλει το Λονδίνο
Η Αγγλία είναι η μόνη χώρα των G7 όπου η εθνική κυβέρνηση εμποδίζει τις τοπικές αρχές ή τους δημάρχους να επιβάλλουν φόρους στους τουρίστες

Έκτακτο δελτίο και προειδοποιήσεις μετεωρολόγων για ισχυρή κακοκαιρία αυτή τη βδομάδα: Πότε έρχονται έντονες βροχές στην Αττική
Επισημαίνεται πως οι βροχοπτώσεις εκτός της μεγάλης έντασης θα έχουν και μεγάλη διάρκεια

Χάος σε ιππόδρομο: Οι αναβάτες βρήκαν μπροστά τους ένα… ασθενοφόρο
Αναγκάστηκαν να στρίψουν απότομα για να αποφευχθούν τα χειρότερα

Τι είπε η Μπέττυ Μπαζιάνα στον Αλέξη Τσίπρα μετά τη συνάντηση με Κασσελάκη και Τάιλερ
«Πώς θα μεγαλώσουμε το παιδί μας στο Μαξίμου;» - Η απάντηση του Τάιλερ Μακμπέθ

Πώς λειτουργούν οι κάμερες που εντόπισαν το αυτοκίνητο του Στέφανου Τσιτσιπά στην Αττική Οδό
Από τη στιγμή που δεν υπάρχει ένσταση από τον πολίτη που λαμβάνει αυτό το μήνυμα, για την Ελληνική Αστυνομία παραβάτης είναι ο ιδιοκτήτης του οχήματος

Πέθανε ο Udo Kier
Ο ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 81 ετών

Νέα Πέραμος: Τραύματα από ψαλίδι φέρει ο 47χρονος που εντοπίστηκε νεκρός – Ύποπτος ο αδελφός του
Ο τρίτος αδερφός ειδοποίησε τις Αρχές για τη δολοφονία

Βηρυτός: To Iσραήλ σκότωσε τον υπαρχηγό της Χεζμπολάχ στο κρυσφύγετό του
Ο ισραηλινός στρατός σκότωσε ανώτερο στέλεχος της ένοπλης οργάνωσης Χεζμπολάχ σε αεροπορική επιδρομή στα νότια προάστια της Βηρυτού, παρά την εκεχειρία

Αυτές είναι οι αντιπροτάσεις των Ευρωπαίων στο ειρηνευτικό σχέδιο Τραμπ για την Ουκρανία – Συμφωνούν στην επιστροφή της Ρωσίας στο G8
Αναλυτικά τα σημεία της πρότασης










